Většina lidí, která se živí tím, co je baví a co miluje (podnikání srdcem), si v rámci marketingu často neuvědomuje velmi důležitou superschopnost, kterou by se měli vybavit ve chvíli, kdy začnou. A tou je TRPĚLIVOST a víra, že vše je přesně tak, jak má být.
Než se ale dám do vysvětlování této kulišárny, pojďme se ještě podívat na to, jak to vypadá, když se někdo živí svým posláním a nedělá svou činnost “jen pro peníze”. On s tím totiž úzce souvisí i marketing a prezentace.
Podnikání v rámci životního poslání neznamená nutně těžký business
Ve chvíli, kdy nepodnikáme pro peníze, ale proto, protože uplatňujeme své talenty – podnikáme srdcem, tak máme jednu velkou “výhodu” a zároveň i velkou “nevýhodu”.
1. Velká “výhoda”
Když tvoříme své podnikání skrze naše poslání (důvod, proč jsme na Zemi), tak nás to moc naplňuje. Díky tomu nás život baví, protože často ani nemáme pocit, že vlastně pracujeme. Děláme jen to, co chceme a ještě za to máme v ideálním případě zaplaceno. Připadá nám, že náš život má opravdový smysl. A to je prostě nádherné.
A co více je úžasné?
Při celé té tvorbě rosteme. A to nejen v oboru toho, co je naše poslání nebo podnikání, ale také duchovně. To znamená, že moudříme, učíme se skrze chyby a rosteme s každým novým klientem.
Zajímavost: Já osobně dokonce vidím kolem lidí, kteří milují svou “práci” a právě ji vykonávají takovou “záři”.
Proto je zásadní rozdíl mezi lidmi, kteří podnikají “jen pro peníze”, případně i úspěch nebo moc a mezi lidmi, kteří podnikají, protože mají silné nutkání dělat své “poslání”.
Lidé, kteří se živí svým posláním nebo svou vášní, to prostě dělají a šmitec. Prostě musí. Ono to často ani nemá žádné logické vysvětlení. Lidé, kteří jsou přirozeně talentovaní a milují to, co dělají, respektive to, čím se živí, to prostě musí dělat. Často začínají tak, že dělají to své poslání po práci a ve volném čase.
2. Velká “nevýhoda”
Velmi často právě lidé, kteří se jen chtějí živit nebo se živý svým posláním, vůbec namají business mindset, nejde jim naceňování služeb a produktů a nesnáší nutnou administrativu k podnikání, účetnictví a další nutné náležitosti. Jediné, co chtějí dělat, je dělat to, co je tak baví… A tak mají třeba tendenci k vyhoření (neberou si více práce, než unesou) nebo se stanovováním nutných hranic mezi “prací” a osobním životem.
Často z těchto lidí máme i pocit, že žádný osobní život nemají… A to je jednoduše proto, že jejich práce – poslání je součástí jich samotných.
Jak se tvoří marketing, když podnikáme ve svém poslání – srdcem?
Zásadní rozdíl, když děláme marketing a zároveň jdeme po své duchovně-podnikatelské cestě je v tom, že i prezentačně rosteme zároveň se svou “firmou” přirozeně tak, aby to bylo postupné a v souladu s tím, co v danou chvíli “uneseme”. Stejně tak, jak se zdokonalujeme my sami, by se měl postupně zdokonalovat i náš „marketing“. Ze začátku můžeme mít divné texty, nepěkné fotky a může to celé působit kostrbatě. Protože prostě začínáme. Ale tak je to v pořádku! Né každý má na tohle přirozený talent.
1. Přirozený, nenucený růst a zdokonalování
Ten, kdo začíná podnikat a nemá vůbec žádné zkušenosti, si prostě musí postupně všechno osahat a osvojit tak, aby mu v tom bylo dobře a cítil se co nejvíce “na koni”. Ten postupný růst je velmi důležitý a neměl by se přeskakovat… A to stejné platí i v marketingu. Protože si nedovedu představit, že bych třeba i já sama před šesti lety, kdy jsem začínala podnikat dostala z ničeho nic třeba sto zakázek. No zákonitě bych se z toho asi zhroutila. Protože by to na mě bylo prostě moc. Proto se i prezentuji tak, abych dostala jen tolik práce, kolik unesu a tak, aby mě to stále naplňovalo a bavilo.
Nejdůležitější je, abysme se z toho nezbláznili a aby nám v tom bylo celou dobu co nejvíce dobře. Protože proto jsme se narodili!
A podle toho, kde jsme na své podnikatelské cestě my, by měl vypadat i náš marketing. Marketingem myslím vše od webových stránek a online prezentace, přes vizitky, až po komunikaci s klientem a dodání služby nebo produktu. Ze začátku tedy můžeme být skromnější a postupem času se budeme zlepšovat nejen my, ale i naše prezentace.
A podle toho, kde na naší cestě právě jsme si budeme přitahovat ty správné klienty. Rozumějte – ty správné klienty pro nás. A to nejen skrze marketing, ale také skrze životní „náhody“.
Pokud tedy začínáme, můžeme si dovolit dělat marketing svépomocí. Spousta z nás v začátcích zvolila co nejvíce metod “zdarma” (výměnou za náš čas a nebo čas kamaráda), a takto se prezentovat. A je to v pořádku. Díky tomu si přitáhneme takového klienta nebo klienty, které si máme přitáhnout. Právě ti nás začnou učit, jak vlastně správně podnikat. Skrze ty první klienty se vlastně učíme co nejvíce. Často také dostáváme tak trochu na „přesdržku“, protože ještě spoustu věcí neumíme tak, jak jsme si mysleli. A to bolí. Naše ego a možná i peněžěnku. Ale to je v pořádku! To jsou prostě začátky.
A pak jednou přijde čas, kdy už si budeme jistější v tom, co děláme a hlavní činnost našeho poslání a podnikání pro nás bude důležitější než správa sociálních sítí, PPC kampaní a webových stránek (pokud nás to tedy nebaví). Pak už to prostě nebudeme chtít dělat nebo to budeme chtít mít lepší a hezčí a najdeme si agenturu nebo firmu, která se o to postará za nás s naší spoluprací.
Co hlavně nedělejte
Nikdy se v začátcích nesnažte být hned jako někdo, kdo v oboru podniká už nekolik let. Přijměte, že jste na začátku (ten, ke komu vzhlížíte taky kdysi byl) a vycházejte z tohoto bodu s pokorou, láskou a vděčností. A pokud máte tendence být soutěživí, tak na sebe buďte hrdí, že jste vůbec sebrali tu odvahu začít. Velká spousta lidí se k tomuhle totiž nikdy nedokope.
2. Autenticita = ti správní klienti
Pokud chcete podnikat a spolupracovat s lidmi, se kterými vám bude dobře, tak buďte co nejvíce autentičtí i pravdiví. Nejen jako lidi, ale také v rámci svého marketingu. Jen takovým způsobem si přitáhnete ty klienty, kteří vás a vaše služby opravdu chtějí a budou s vámi spokojení.
Nikdy nezapomenu, jak mi jedni z mých prvních klientů (kterým jsem neměla kývnout na spolupráci) řekli, že jako marketérka musím přece umět prodat všechno. I to co nefunguje. Pomocí lží a manipulací…. Brrrrrrr….. Tak tohle je přesně to, proč jsem se rozhodla začít podnikat v marketingu, abych lidem ukázala, že přesně tohle nikdo fakt dělat nemusí, a že se dá získávat klienty a zákazníky poctivě. Pomocí pravdy a laskavého záměru.
Znamená počet lajků a sledujících úspěch?
Hodně lidí si myslí, že statisíce sledujících na Instagramu znamená úspěšné podnikání. To ale nemusí být pravda! Záleží na spoustě faktorech. Existují firmy, které mají “úžasný” marketing, tisíce lajků a desetitisíce sledujících, ale nedaří se jim. Třeba nestíhají poptávku a tím vznikají nespokojení klienti. Nebo mají klienty, které vlastně nechtějí a tím si znepříjemňují práci i své poslání. Důvodů, proč se jim nedaří může být hodně. Stejně tak, jako se jim samozřejmě může i dařit a mohou být velmi spokojení, protože jsou na své cestě správně.
Znám firmy a podnikatele (včetně sebe), kteří mají stovky nebo tisíce sledujících na Instagramu, nevytváří kolem sebe žádný úžas ani nepřispívají pravidelně a mají klientů přesně tolik, kolik potřebují a jsou velmi spokojení. Prostě jim to takto stačí.
Pozn.: Se sociálními sítěmi je to v určitých oborech poněkud oříšek. Zabírají totiž velmi mnoho našeho času a né vždy je ten čas i případné finanční investice do nich adekvátní vůči efektu pro naše podnikání. Záleží opravdu na oboru podnikání i záměru podnikatele, a taky, zdali ho ty sociální sítě vůbec baví a má je rád.
Jak tedy začít s marketingem? Když ještě žádný nemáme?
Nemám moc ráda dávání obecných rad, protože každý z nás je úplně jiný a tím pádem je úplně jiné i naše podnikání. Pokud tedy jdeme tou duchovně-podnikatelskou cestou.
Ale v 80% každý podnikatel, který obsluhuje klienty nebo zákazníky potřebuje:
- Webové stránky, které slouží jako jeho online vizitka. Jsou důležité nejen pro to, aby se lidé o jeho poslání dozvěděli, ale také jako potvrzení toho, že ten člověk reálně existuje, něco dělá a myslí to vážně.
- Reference svých zákazníků, které fungují jako doporučení. Reference vždy sbírejte! Nejen pro své nové potenciální klienty, ale také pro sebe. Abyste věděli, že to, co děláte má velký smysl a lidé jsou s vámi spokojení.
Já ještě miluju vizitky. Dnes už mi hodně lidí řeklo, že to už se nenosí, protože je vše online, ale nějak se mi to nezdá. Přece jen, když vám někdo dá vizitku do ruky a vy ji reálně držíte a zapojíte ještě další smysly, a to hmat a čich (pokud je to hezká, čistá a voňavá vizitka), tak si toho člověka rychleji zapamatujete. Ale zase… Toto neplatí pro všechny. Nedovedu si představit, že by mi moje kadeřnice nebo koučka dala po prvním učesání nebo koučinku vizitku. Vizitky mají své místo.
Stejně tak PPC kampaně, propagace na sociálních sítích, letáky, videoreklamy, bannery, bilboardy, reklamy v rádiu… A tak dále… Každý z nás prostě potřebuje něco jiného.